Nordicwalk

Wat is het?

Een manier van dynamisch wandelen ter verbetering van de fitheid, waarbij gebruik wordt gemaakt van stokken ('poles').

Een training Nordicwalk onder leiding van ervaren trainers is gericht op een gevarieerde en verantwoorde opbouw van uithoudingsvermogen en techniek. Ook komen aspecten als coördinatie en lenigheid aan bod.

Het trainen in groepsverband stimuleert om de trainingen vol te houden. Bij Clytoneus bestaan de nordic-groepen uit vrouwen en mannen van wat hogere leeftijden, de trainingen zijn daarom gebaseerd op de wandelvormen van deze tak van sport en niet op de zwaardere snelle vormen. Er wordt in een gezellige sfeer met veel onderling contact getraind, waarbij wordt begonnen met het losmaken van de spieren en oefeningen voor bewegingstechniek. Vervolgens lopen de deelnemers diverse korte wandelcircuits van variërende zwaarte: vlak of stijgend en dalend, zowel op verharde paden als op oneffen ondergrond van zand of gras. Een training wordt besloten met ontspanningsoefeningen en rustig uitlopen en beslaat totaal ongeveer 75 minuten. Hierna is er gelegenheid om gezellig nog een kopje koffie te drinken, wat door de meeste deelnemers wordt gedaan.

Wanneer en waar

De trainingen zijn wekelijks in de buitenlucht op:

  • dinsdag van 9.30 tot 10.45 uur

Locatie is Atletiekvereniging Clytoneus in het Sportpark Cromwijck te Woerden.

Schoeisel

Speciale wandelschoenen met profielzool, die comfort, demping, soepelheid, grip op ondergrond en goede hielsteun bieden, zijn het meest geschikt.Schoenen voor alledaags gebruik en zware hoge bergschoenen zijn niet zo geschikt voor nordicwalk. Voor de trainingen zijn sportschoenen (hardloopschoenen) wel geschikt.

Kleding

Draag gemakkelijk zittende kleding, bij voorkeur in lagen, waarbij naar gelang kou, warmte en regen het aantal lagen kan variëren.

Nieuwsbrief

Eens per halfjaar wordt een Nieuwsbrief verspreid. Klik hier voor de meest recente.

Veiligheid

Het onderwerp veiligheid wordt hier in detail uiteengezet.

Training van de maand

Eenmaal per maand, de ene maand op zaterdag en de volgende maand op dinsdag wordt de training naar een andere locatie verplaatst waar met de auto naar toe wordt gegaan.

Lessen

Als u in het verleden een paar lessen hebt gevolgd, kunt u zonder meer meedoen, de eerste twee keren gratis. U moet dan wel zelf stokken meenemen. Als u nog nooit nordic hebt gedaan neem dan even contact met ons op en loop eerst eens een keer mee zonder stokken. Er kunnen dan afspraken worden gemaakt over wat extra begeleiding om u de basisbeginselen aan te leren.

Interesse?

Meld u voor een gratis proefles bij de trainers

  • Gerard Veelenturf (0348-41 82 82)
  • Kees Snel (0348-41 65 17)

Of mail uw vragen naar dickdevries@clytoneus.nl.