Special over voeding

9 december 2014

Opstappers bezoeken kruidenier om te leren over voeding

Special over Voeding

Op maandag 8 december 2014 heeft een deel van de opstapgroep elkaar in de Albert Heijn getroffen om daar onder leiding van een voedingsdeskundige van alles te horen over (gezonde) voeding, om nog fitter aan de start van de Linschotenloop te verschijnen. In een uur tijd kregen we allerlei informatie en tips, die we via deze weg graag met heel Clytoneus delen.

Gelijk aan het begin van de Albert Heijn stuitten we op ‘pakjes maaltijden’ en sauzen. Je kent ze wel; die handige dozen waar het recept al achterop staat en waar alle zakjes voor de saus en rijst al inzitten. Maar daar zit ook veel zout in. Wat is een alternatief, vroegen we? Ideeën had ze genoeg: Een dressing zonder olie maak je bijvoorbeeld van balsamico met appelstroop, of van honingmosterd en azijn. Spruitjes lekker maken? Dat doe je door ze te wokken met een uitje en paprika en kerrie erbij. Krieltjes kun je natuurlijk ook eens in de oven bakken in plaats van in de pan, dat scheelt vet. Een andere gezonde tip was om een plak ham uit te bakken in een droge pan, leg dit bovenop een salade dat ziet er leuk uit en dit is minder vet dan spekjes.

Iets verder op in de winkel wist ze te vertellen waarom zilvervliesrijst beter is dan witte rijst, die zo lekker snel klaar is. Zilvervliesrijst is niet voorgekookt, daardoor gaan er minder vitamines verloren bij deze rijstsoort. Bovendien zitten de vitamines zitten net onder het vlies, wat er bij zilvervliesrijst dus nog om zit. Doordat er meer behouden blijft bij zilvervliesrijst heb je ook minder snel honger. Na deze uitleg kunnen we misschien voortaan toch wel een paar minuten langer wachten op de zilvervliesrijst…!

Na de rijst, kwamen we het fruit tegen. Kaki is een nieuw soort fruit. Even het schilletje eraf en ze schijnen heerlijk te zijn. Niet rijp? Dan adviseerde een medewerker van de Appie, die toevallig meeluisterde, om ze naast appel te leggen dan is het zo rijp.

Bij het brood-schap leerden we dat de gedachte “hoe bruiner het brood, hoe gezonder” niet waar is. Aan heel donker brood zijn vaak kleurstoffen toegevoegd. Check daarom het eerste ingrediënt in het rijtje, als dat volkoren is dan zit je goed. Verder leerden we daar dat eierkoeken en ontbijtkoek gezonder lijken dan ze zijn; ze zijn inderdaad minder vet dan koekjes maar er zit nog steeds veel suiker in. Ook beschuiten bevatten veel suiker, vertelde ze. Volkoren crackers zijn gezonder om te eten, was het advies.

Wat zijn goede tussendoortjes voor thuis of op het werk? Evergreens kun je meenemen (liever geen Sultana’s die zijn niet gemaakt van volkoren granen) of noten, meer brood of tomaatjes. Qua noten werden we ook nog wijzer; let erop dat je geroosterde noten pakt, dat staat op de bakjes zelf, de andere noten zijn vaak gefrituurd en dus minder gezond.

Een andere fabel kwam ook ter sprake; de E-nummers. Ze stelde ons gerust; voor E-nummers hoef je niet zo bang te zijn, onze lever is een goede ontgiffer. Dat was dan weer een meevaller!

Toen we doorliepen naar de koelvakken met yoghurt en pudding werd ons het verschil uitgelegd tussen yoghurt en biogarde; in biogarde zitten nog bacteriën die goed zijn voor je darmflora.

Hierna zijn we gauw doorgelopen na de frisdranken, omdat het uur al bijna om was. Aanlenglimonade is “redelijk ok” was het oordeel van onze voedingsdeskundige. In veel frisdrank zit natuurlijk veel suiker, dat wisten we al. Kijk daarom gewoon goed op de verpakkingen wat er echt in zit voor je iets koopt ook al lijkt het gezond, was hier de conclusie. Maar misschien was dit ook gelijk een goede, algemene conclusie van het uur in de Albert Heijn.

Het uur was eigenlijk te kort. Na al deze uitleg en tips waren we zeker gemotiveerd om gezonde varianten te kopen en te koken! Als kers op taart mochten we van de Albert Heijn nog een duurzaam product uitkiezen om maar gelijk de woorden in daden om te zetten.

Heb je na het lezen van dit verhaal trek gekregen? Dan gaf ze nog als tip om eens te kijken op www.webchef.be als je hier één of meer ingrediënten invoert, krijg je lekkere recepten te zien.